Monday, April 12, 2010

Manusia suka mensiakan hikmah..


Pernah tidak, kamu mendengar keluarga, guru atau rakan baik kamu berkata, 'bersabarlah,pasti ada hikmah disebaliknya'. Terutamanya apabila kamu sedang berdepan dengan ujian kehidupan? Ini adalah nasihat yang lumrah diungkapkan.Terlalu biasa didengari. Tetapi berapa ramaikah daripada kita menggunakan sebaiknya hikmah yang telah Allah berikan? Sebaliknya, kita sering berkata sedang mencari hikmah yang tersembunyi.Sedangkan hikmah itu sudah jelas didepan mata. Cuma perlu difahami dan dikoreksi pengertiannya.

Namun kita cenderung untuk melihat hikmah disebalik dugaan dan jarangnya melalui kesenangan. Sebagai pemudah cara begini analoginya. Saya merupakan seseorang exco pelajar dan dalam masa yang sama saya juga merupakan ahli Persatuan Islam Universiti. Kemudiannya saya dijemput untuk pergi ke program seminar kewangan (atas taklifan exco pelajar) dan juga ke Majlis Ramah Mesra Persatuan Islam (majlis setahun sekali dengan menghimpunkan seluruh ahli persatuan) . Dan disebabkan amanah yang dibawa saya perlu pergi ke seminar tersebut dan terpaksa mengorbankan majlis ramah mesra itu walaupun hati saya lebih cenderung ke arah itu. Maka disebabkan 'rasa' terpaksa itu, saya pergi ke seminar dengan hati yang 'berkecamuk ' dan 'kecewa'(mungkin).Malahan, perasaan ini juga telah menyebabkan saya tidak mahu memfokuskan apa yang dibincangkan didalam seminar sebaliknya membaca buku agama yang dibawa. Akhirnya saya pulang tanpa membawa apa-apa ilmu mengenai seminar itu.

Persoalannya,'saya' disini tidak menggunakan hikmah yang Allah beri.Iaitu hikmah pergi ke seminar dan tidak pergi ke majlis ramah mesra itu.Hikmah yang Allah zahirkan dengan ilmu kewangan yang boleh diperolehi daripada seminar.Seandainya dimanfaatkan hikmah yang Allah tunjukkan sudah tentu besar pengertiannya yang boleh disumbangkan. Kerana setiap yang berlaku itu tidakklah sia-sia. Natural knowledge from God. Tetapi kita telah mensiakannya.Because, hikmah means a lesson and experience. Bagaimana cahaya hikmah ataupun pengajaran itu dapat memasuki hati kita? Mudahnya, melalui ketulusan hati yang berasaskan NIAT!Niat yang sehala denganNya pasti akan membuka ruang hidayah ke hati kita.

Itulah punca kenapa ramai pelajar masih tidak cukup diajar,sedangkan ilmu moral telah diberikan samada dirumah mahupun sekolah dari kecil hinggalah dewasa.Kerana hikmah tidak dinilai dengan mata hati.Sebaliknya ia dipandang secara realiti.

وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ شَرٌّ۬ لَّكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ....
"boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya" (al-baqarah 216)

Maka terimalah kesukaran memberi kekuatan sebagai hikmah, dan
kesenangan memberi kesyukuran sebagai hikmah. Dan ingat berhemahlah dengan hikmah



No comments: