Thursday, April 15, 2010

Jangan masukkan setiap peristiwa kedalam hati.


Biarkanlah semua peristiwa yang terjadi, jangan disimpan didalam minda kita. Binalah hati seperti bunga karang yang akan menyerap semua isu dan berita bohong yang tersebar. Kerana itu akan membuat perasaan menjadi tidak tenteram serta larut dalam kebohongan. Hal ini juga akan mempengaruhi rutin harian kita...

Untuk menginginkan sebuah kehidupan yang tenang, hadapilah semua permasalahan dengan keberanian dan ketabahan. Keberanian akan bermanfaat apabila diiringi keimanan yang kukuh.. dengan keberanian dan ketabahan akan membuat kita tidak gentar menghadapi musuh yang tidak mempunyai keyakina sama sekali. Sahabat, jadilah seperti besi yang kukuh menghadapi pelbagai peristiwa, kuat menghadapi angin krisis dan tegar melawan badai.

Kerana insan yang memiliki hati yang lemah,akan mudah tersadai di laluan perjalanan kehidupan. Tersangkut dan tidak akan bergerak walaupun seinci..malahan pesan Nabi Muhammad, baginda suka akan pemuda yang kuat.

manakala,

Bak kata Wubbolding, "What has happened is over, it cant be changed. The more time we spend looking back, the more we avoid looking forward. Although the past has propelled us to the present, it does not have to determine our life future.


Oleh itu janganlah bersedih dek kerana kata-kata orang lain. Allah Maha mengetahui hambaNya.kerana Allah menjanjikan balasan kepada mereka yang membuat kebaikan mahupun kezaliman..jangan gusar, kerana janji Allah itu pasti..tidak akan terkecuali di akhirat..

cuma,

jalanilah tugas kita sebagai insan kerdil yang bernilai disisi Tuhannya.. islah nafsak...dan angkatlah telapak tangan memohon bantuan dariNYA...tetapi jangan berputus asa dengan Allah...rahmat dan kasih sayangNya tetap melangkaui batasan pemikiran sedar insan..

Oleh itu, tapis lah segala peristiwa yang terjadi dan janganlah masukkan kesemuanya ke dalam hati.. kerana hati tempat mulanya kebaikan dan kejahatan..dan qalb juga asas kepada hadirnya sinar hidayah..

No comments: