Friday, October 30, 2009

Sedikit k0nklusi

Hairan kenapa sesetengah orang suka mengeluarkan kata-kata tanpa memikirkan perasaan orang lain. Mengapa anda sanggup mengeluarkan kata-kata yang pedih ketika seseorang itu berhadapan dengan masalah hidup? Tidakkah terfikir dan takut bahawa kamu juga akan diuji di masa hadapan?
Adakah anda merasakan yang anda kebal dan tidak akan berhadapan dengan cabaran-cabaran hidup ini, hinggakan anda boleh bercakap buruk mengenai orang lain sesuka hati anda?
Tidakkah anda berasa sedih dan marah? Ataupun jika perkara yang sama berlaku kepada kaum keluarga anda? Bagaimanakah perasaan anda ketika itu?
Seperti nukilan ini...

"Jika kamu ingin hidup dimana agama kamu terselamat, bahagian kamu penuh, dan maruah kamu terlindung , jagalah perkataan kamu dan janganlah menceritakan keburukan orang lain. Ingatlah bahawa kamu juga mempunyai keburukan dan orang lain mempunyai mulut yang boleh berkata-kata.."

Bahkan hadith daripada Rasulullah SAW,
"Tiada suatu perkara yang paling memberatkan timbangan(kebaikan) seorang mukmin pada hari kiamat selain daripada akhlak mulia dan sesungguhnya Allah amat murka kepada seorang yang buruk perbuatan dan celupar.."
(At-Tarmidzi)

Oleh itu rakan-rakan dikasihi Allah, gunakanlah akal yang dikurniakan Allah ini sebaiknya sebelum melontarkan sesuatu kata-kata atau ucapan.

1 comment:

TUKANGSERU said...

anak sapo la tu nti:) lama tak dengaq khabaq no:)